Mudah dan Cara-cara yang sihat untuk Pukul Selesema Babi

Mudah dan Cara-cara yang sihat untuk Pukul Selesema Babi

Selesema babi, influenza A, selesema H1N1, apa sahaja yang ia dipanggil, selesema pandemik ini terkini pasti adalah menakutkan ramai orang daripada kecerdasan mereka.

Tetapi anda perlu takut selesema babi buruk yang besar?

The kebimbangan mengenai selesema babi telah melahirkan reaksi yang berbeza dari negara-negara yang berbeza, ada yang dijangka, beberapa melampau. Di Mexico, topeng selesema babi telah menjadi sebahagian daripada fesyen biasa. Walaupun ia tidak mempunyai satu pun kes selesema babi, Mesir disembelih kira-kira 300,000 babi.

Di Amerika Syarikat, Presiden Barack Obama telah menggerakkan sumber persekutuan yang besar untuk melawan selesema babi, dengan berkata oleh kerana sedikit yang diketahui tentang selesema terkini, kerajaan perlu mengambil semua langkah berjaga-jaga sekiranya virus itu bertukar menjadi sesuatu yang lebih buruk.

Antara langkah yang diambil termasuk meminta sekolah yang mempunyai kes yang disahkan virus selesema untuk menutup sehingga dua minggu dan untuk mengagihkan 25 peratus daripada 50 juta kursus di negara ini rawatan antiviral kepada semua negeri.

Obama turut meminta Kongres untuk $ 1.5 bilion jika langkah-langkah tambahan perlu diambil untuk mencegah penyebaran selesema babi.

Walaupun Pusat Kawalan Penyakit memperihalkan status selesema babi di Amerika Syarikat sebagai berada dalam "tempoh prepandemic," kata pemangku Pengarah CDC Dr Richard Besser berkata, beliau menjangka lebih banyak kematian kerana penyakit ini bergerak ke hadapan.

Setakat ini, HANYA tiga orang yang telah meninggal dunia di Amerika Syarikat, yang terbaru seorang lelaki Texas dengan keadaan jantung asas.

The Great Selesema Burung Hoax pengarang Dr Joseph Mercola percaya bahawa ini bukan kali pertama bahawa Amerika Syarikat bertindak lampau pada wabak selesema. Adakah anda masih ingat wabak selesema babi 1976 di Fort Dix, New Jersey? Beratus-ratus telah dijangkiti dan askar meninggal dunia tetapi ia cukup untuk mewajarkan maka tindak balas vaksinasi besar-besaran Presiden Ford? Tiga puluh akhirnya mati selepas mengambil tembakan selesema manakala lain-lain lagi telah menjadi lumpuh kerana sindrom Guillain-Barre.

Mungkin 1976 adalah terlalu jauh. Bagaimana pula dengan amaran kerajaan Bush bahawa selesema burung akan membunuh dua juta rakyat Amerika? Setakat ini, kurang daripada 300 orang telah mati di seluruh dunia akibat selesema burung.

Dr Mercola tidak cuba untuk mengatakan bahawa kematian ini tidak bermakna; Matlamat setiap doktor adalah untuk menyelamatkan nyawa dan membantu orang menjadi sihat yang mungkin. Apa yang beliau katakan ialah acap kali, sambutan dalam situasi seperti ini selalunya didorong oleh rasa takut.

Takut yang akan mengakibatkan besar-besaran ditembak selesema dan ubat selesema jualan bagi syarikat-syarikat besar farmaseutikal.

Walaupun ketidakberkesanan sebagai anti-virus yang, CDC mengesyorkan penggunaan ubat selesema popular Tamiflu, yang diharamkan di Jepun selepas dikaitkan dalam kematian 14 kanak-kanak.

Kajian menunjukkan bahawa Tamiflu hanya boleh mengurangkan tanda-tanda selesema sebanyak 24 hingga 36 jam, dan juga meningkatkan risiko jangkitan bakteria sekunder bagi sesetengah pesakit di atasnya.

Bahan-bahan Tamiflu termasuk natrium sakarin, pemanis kimia dikaitkan dengan kanser; natrium benzoate, yang apabila digabungkan dengan vitamin C, membentuk benzena karsinogen; dan propylene glycol, yang bahan antibeku gred makanan.

Dengan cara ini, Tamiflu kos lebih $ 100 dan kesan-kesan sampingan yang dilaporkan termasuk sawan, batuk, kecelaruan, cirit-birit, pening, keletihan, loya dan muntah-muntah.

Sebaliknya, jika anda adalah untuk menggunakan ditembak selesema biasa, ia juga mengandungi bahan-bahan berbahaya, termasuk merkuri, formaldehid dan fenol.

Tetapi tidak ada keperluan untuk meletakkan kesihatan anda pada risiko. Dr Mercola tidak pernah menggunakan sebarang ubat anti-selesema dalam hidupnya namun dia tidak pernah telah turun dengan selesema di lebih 20 tahun. Berikut adalah cara mudah untuk mengelakkan semua jenis selesema:

* Mengoptimumkan tahap vitamin D anda - Mercola percaya bahawa kekurangan vitamin D mungkin punca sebenar di sebalik sifat bermusim selesema. Jika anda mengalami simptom seperti selesema, anda boleh mengambil 50,000 unit vitamin D3 sehari selama tiga hari untuk membantu merawat jangkitan.

* Mengoptimumkan pengambilan Omega-3 lemak - Omega-3 lemak DHA dan EPA membantu meningkatkan sistem imun anda dan adalah penting dalam mengekalkan kesihatan yang baik.

* Elakkan Gula dan Diproses Makanan - Gula adalah musuh yang semula jadi sistem imun anda. Ia boleh hadir dalam makanan yang anda mungkin tidak mengesyaki, seperti jus buah-buahan yang diproses, maka ia adalah langkah yang bijak untuk mengelakkan makanan diproses dari semua jenis.

* Pukul Tekanan - Mengurus tahap tekanan anda kerana tekanan memakai keluar badan anda secara fizikal dan emosi, meninggalkan anda terdedah kepada penyakit.

* Rest - Jangan mengambil badan anda untuk diberikan. Ia akan menjadi lebih sukar bagi anda untuk mengalahkan selesema jika anda sentiasa letih atau penat.

* Basuh tangan anda dengan kerap - basuh tangan yang betul akan membantu mengurangkan risiko anda mendapat sakit dari penyakit berjangkit seperti selesema. Elakkan daripada menyentuh mata dan hidung anda apabila tangan anda kotor atau jika anda telah datang dalam hubungan dengan orang yang sakit.

* Latihan - peredaran anda dan meningkatkan aliran darah apabila anda bersenam dan membolehkan komponen sistem imun anda untuk menyebarkan lebih baik, meningkatkan peluangnya untuk mengesan dan melawan jangkitan sebelum ia merebak.

* Makan bawang putih - Bawang putih mempunyai anti-bakteria, anti-virus dan anti-kulat.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar