Perubatan Homeopati - Sejarah ringkas Bagaimana dan Mengapa

Perubatan Homeopati - Sejarah ringkas Bagaimana dan Mengapa

Ubat homeopati telah dipertikaikan kerana ia adalah permulaan tetapi ia adalah permulaan untuk membantu merawat penyakit, tidak menyebabkan penyakit, dengan merangsang sistem imun dalam itu jawapan semula jadi. Samuel Hahnemann, seorang doktor Jerman, adalah seorang kafir kaedah rawatan perubatan seperti pertumpahan darah, lintah dan muntah menggalakkan dan pelepasan air besar dalam tahun 1700-an. Beliau berpendapat harus ada cara yang lebih baik untuk mengubati penyakit.

Pada masa itu salah satu penyakit yang lebih serius adalah malaria, yang telah dirawat dengan kuinina, tetapi Hahnemann tidak yakin dengan rasional di sebalik mengapa kuinina bekerja ketika melakukannya. Samuel Hahnemann mula apa yang kemudiannya dikenali sebagai "provings" dengan mentadbir kuinina kepada dirinya sendiri, walaupun dia tidak menghidap malaria. Apa yang ditemui adalah gejala mengambil kuinina adalah amat serupa dengan gejala yang sama seseorang itu dengan malaria. Gejala-gejala yang serupa demam, sakit kepala, rasa dahaga yang melampau, seram sejuk dan lain-lain Dari orang-orang pemerhatian ke atas dirinya, ia mengandaikan bahawa bahan-bahan tertentu bekerja kerana mereka diulang mekanisme pertahanan tubuh yang digunakan untuk membersihkan diri daripada penyakit ini.

Hahnemann mula menyiasat bahan-bahan tertentu, yang kemudian dikenali sebagai ubat-ubatan homeopati, dengan memberikan bahan-bahan kepada orang yang sihat dan memerhatikan tindak balas gejala orang yang sihat untuk bahan ini. Dia menggunakan herba, mineral dan bahan-bahan lain yang termasuk dos kecil arsenik. Rasional beliau adalah badan bertindak balas kepada bahan-bahan tertentu dengan gejala fizikal boleh diperhatikan seperti berpeluh tangan, siram muka, ruam, dan lain-lain dan dia mula merekodkan pemerhatian dalam apa yang akan menjadi PDR homeopati ini (Physician Desk Reference), Materia Medica . Ini menjadi himpunan gejala yang dihasilkan oleh pentadbiran bahan-bahan ini kepada orang yang sihat.

Lama kelamaan amalan homeopati menjadi memerhatikan bagaimana pesakit yang sakit menyampaikan dia / dia sendiri dan menetapkan bahan-bahan yang akan menghasilkan gejala yang sama pada pesakit yang sihat. Logiknya adalah bahan-bahan ini sebenarnya merangsang sistem imun pesakit untuk mengatasi secara semula jadi patogen yang menyebabkan penyakit ini. Selalunya selepas memulakan rawatan pesakit sebenarnya akan berasa lebih teruk sejak sambutan gejala yang dipertingkatkan membuat pesakit lebih tidak selesa. Ini dilihat sebagai bantuan kepada sistem imun dalam bertindak balas dan meningkatkan kesan maut sistem imun untuk membersihkan badan daripada patogen. Ubat sebenar itu sendiri adalah hasil daripada meletakkan dalam bahan itu, tritating (goncang perlahan), dan kemudian meletakkan cecair sisa kecil dengan bahan dalam ke dalam pil kecil (pillule).

Pengetua asas adalah untuk menggunakan jumlah terkecil bahan yang perlu untuk melaksanakan sambutan. Ini dikenali sebagai "undang-undang minimals" dan ia menyebabkan beberapa bahan-bahan merawat yang begitu minimum yang bahan asal tidak menunjukkan jumlah kesan dalam pillules. Ia telah berhujah bahawa penggunaan yang berkesan bahan homeopati adalah ia "Inti tenaga" dan ia tidak perlu bahawa jumlah yang dikesan bahan fizikal asal terpaksa hadir. Ia adalah penjelasan yang yang telah membawa banyak untuk mengatakan homeopati hanyalah kesan plasebo dan tidak mempunyai manfaat yang berpanjangan terapeutik.

Terdapat dua kajian buta (22) menunjukkan homeopati bekerja lebih baik daripada rawatan plasebo. Banyak kajian double blind telah dilakukan oleh ahli epidemiologi.

Hari ini, terdapat ramai orang yang percaya prinsip homeopati dan rawatan melakukan kesan kelegaan terapeutik dan memihak kepada penggunaan homeopati apabila sesuai.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar